Будинок в стилі Райта поєднує, здавалося б, непоєднуване: розкіш і мінімалізм. При проектуванні будинку замовники часто просять, з одного боку, щоб «було багато», а з іншого – важливі сучасні функціональність і простота. В цьому випадку проект будинку Райта – те, що потрібно.
Трохи історії
Стиль Райта отримав свою назву від імені американського архітектора кінця 19 – початку 20 століть – Френка Ллойда Райта. Сам Райт називав свою архітектуру «стиль прерій». Його надихали Великі рівнини США. Він вважав, що архітектура не повинна підкреслено виділятися з навколишнього ландшафту, а, навпаки, органічно вписуватися в лінії природи. Щоб отримати загальне уявлення про «стилі прерій» досить поглянути на знаменитий «Будинок над водоспадом», спроектований Райтом для сімейства Кауфманн. Сьогодні це будинок-музей, відкритий для вільного відвідування в штаті Пенсільванія США.
Будучи великим шанувальником японської культури, Райт багато привносить в свої проекти саме з Японії. Це переплетення прямокутної символіки при проектуванні внутрішніх приміщень, використання різних рівнів, винос консолей.
Архітектура Райта гармонійно вписується в пейзаж
Райт не сприймає панував в той час стиль в архітектурі Історизм з його елементами чудернацької розкішної обробки. Він вважав за краще мінімалізм у всьому. Для свого часу Райт був новатором, його ідеї часто називали божевільними. Але саме він закинув паростки майбутнього розвитку архітектури заміського будівництва, або, як він називав, – «селища-сади». І зараз, в 21 столітті, його проекти користуються успіхом і знаходять застосування в сучасному світі. Причому сьогоднішні проекти виглядають зовсім «небідно» при дотриманні принципу мінімалізму.
Стиль прерій
Відмінними рисами даного напрямку є:
- Мінімум вертикальних ліній. Приміщення всередині просторі і великі, перетікають одне в інше. Перегородки, стіни використовуються мінімально.
- Малоповерхового. Будинки будуються, як правило, одноповерхові, іноді – два поверхи. Таке будівництво поширене в передмістях США. Сам Райт вважав, що «необхідно вибиратися з міської клоаки», і саме за малоповерховими будинками в передмістях майбутнє.
- Велика кількість світла в приміщеннях. Вікна проектуються часто панорамні, стрічкові. Скляних поверхонь в даному напрямку використовується багато. Райт проектував будинки, у яких вікна розташовані по обидва боки в кімнаті. Нерідко він використовував скло і в стельових перекриттях, а також цілі стіни були прозорі. Взагалі, джерела світла тут можна знайти в найнесподіваніших місцях.
- Винос покрівлі за лінію фундаменту. Переважання горизонтальних ліній в архітектурі.
- Асиметрична композиція. Будівля як би розгортається на всі боки, допускає можливість прибудов.
- Наявність тераси, а то і не однієї. У такому будинку часто використовується комбінація закритих і відкритих приміщень.
- Кольорове оформлення будівлі та інтер’єру спокійне і стримане. Використовуються відтінки, близькі до тих, що зустрічаються в природі, навколишньому ландшафті. Білий колір практично не використовується, або в мінімальній кількості. Сам архітектор говорив, що «білий колір – це знущання над природою і насильство над людиною».
Оздоблення будинку Райта зовні
Стиль прерій або, як ще називають, «органічна архітектура», передбачає єднання з природою. Будинок як би повинен зливатися з природою, не виступати і не випинати з неї. Тому в обробці будинку використовують природні матеріали, або матеріали, близькі по своїй фактурі до природи.
Часто в обробці фасаду використовують природний камінь, або «дикий камінь», а також облицювальну плитку «під камінь». Можливе застосування червоної облицювальної цегли, мармуру.
Порада. Мармур, граніт – дорогі природні матеріали. Можна розглянути більш бюджетний варіант – облицювальну плитку, забарвленням нагадує натуральні поверхні. Крім економії, – це і велика палітра кольорів.
Архітектор любив використовувати «текстильні блоки» – пісок, замішаний на бетоні. Поверхня таких блоків дійсно нагадувала по своїй фактурі тканину. Для покрівлі, як правило, вибирається черепиця, і майже ніколи – профнастил.
Будинки в цьому напрямку архітектури припускають наявність терас, майданчиків для відпочинку, водойм і садів поблизу. Тут в обробці часто використовують дерево, скло, камінь.
Стиль Райта: погляд зсередини
Стиль Райта передбачає гру площин і вертикалей в просторі. Приміщення всередині часто переходять з одного рівня на інший, всі кімнати проникні і переходять одна в іншу. Тому в цілому в обробці внутрішнього інтер’єру не місце контрастному оформлення, наприклад, одна кімната – рожева, інша – блакитна. Даний стиль передбачає єдність кольору, сполучуваність відтінків у всьому білому вбранні вдома.
Як вже говорилося вище, білий колір тут майже не використовується. Традиційні для нас білі віконні рами також недоречні в цьому інтер’єрі. Часто застосовують рами, виконані з дерева з натуральної забарвленням.
В цілому інтер’єр оформляється в теплих відтінках: пісочний, червоно-коричневий, сірий і коричневий.
Щоб уявити внутрішнє оздоблення кімнат будинку в стилі Райта і меблі, досить згадати дитячу гру «в кубики».
Сам Райт особисто займався інтер’єром спроектованих їм будинків і часто використовував у внутрішній обробці стін камінь, і лише зрідка він міг доповнюватися дерев’яними панелями. Меблі він вважав за краще просту, суворо геометричної форми. Таке оздоблення багато в чому запозичена з Сходу. Тому тут цілком органічно виглядає японський стиль оформлення приміщень.
Порада. Так як, сьогодні мало бажаючих жити в кімнатах, оброблених каменем, безпрограшний варіант для такого інтер’єру – шпалери «під тканину» бежевих і пісочних відтінків.
Будинки в стилі Райта органічні, цілісні і функціональні. Все це, безсумнівно, знайде визнання у шанувальників сучасних стилів архітектури з їх мінімалізмом, геометричностью форми і простотою обробки.